Ordning & trivselregler

Vi som är bostadsrättsinnehavare och delägare i vår förening har ett gemensamt ansvar för att föreningen långsiktigt utvecklas på ett ekonomiskt fördelaktigt sätt. Det kan vi göra genom att hålla ordning och reda på föreningens ekonomi men också genom att alla bidrar till att öka trivseln i vårt område.

Dessa regler är fastställda av styrelsen 2018 och utgör ett komplement till bostadsrättslagen och föreningens stadgar och är därför tvingande för alla bostadsrättsinnehavare i brf. BoKlok Parklycka.  

Vi vill att Parklyckan ska vara en förening som man vill bo kvar i och som andra gärna vill flytta till. Med detta som ledstjärna hoppas vi att du både förstår och respekterar föreningens trivsel- och ordningsregler. 

 Ansvar för ordningen:

 Styrelsens uppgift är att ta hand om den löpande förvaltningen av föreningen och verkställa de beslut som föreningsstämman fattar. I den löpande förvaltningen ingår också trivsel- och ordningsfrågorna. Detta innebär att styrelsen har ansvaret för att det är ordning och reda både i och utanför huset. Alla är skyldiga att rätta sig efter ordningsreglerna. 
 
Att bo i bostadsrätt innebär ett gemensamt ansvar. Som medlem i föreningen har du inte bara rätten till en bostad i föreningens hus utan du har också skyldigheter mot föreningen och övriga medlemmar. 
 
För vem gäller reglerna 

Ordningsreglerna gäller både bostadsrättsinnehavare och föreningens egna hyresgäster. Även familjemedlemmar omfattas liksom gäster, inneboende eller hantverkare som utför arbete i lägenheten. Ordningsreglerna gäller också för de som hyr i andra hand. 
 
Vad händer om ordningsreglerna inte följs 

Om ordningsreglerna inte följs kan styrelsen i allvarligare fall ifrågasätta om medlem/hyresgäst ska få bo kvar. Förseelser som är av liten betydelse för föreningen och övriga medlemmar kan inte leda till uppsägning. Först måste styrelsen uppmana den som bryter mot reglerna att följa dessa. Därefter och om medlemmen eller hyresgästen trots uppmaningen inte följer reglerna kan det bli fråga om uppsägning. 
  
Styrelsen brf BoKlok Parklycka

  • Ordförande          Mikael Björkefall
  • Sekreterare         Katharina Hall Schumacher
  • Vice ordförande   Cornelia Jörvall
  • Ledamot              Niklas Karlsson
  • Ledamot              Sandra Gunnarsson
  • Suppleant            Jesper Bild
  • Suppleant            Kath Gardner
  • Suppleant            Andre Vujosevic

 Frågor? 

Har du frågor kring reglerna är du välkommen att kontakta styrelsen. brfparklycka@gmail.com
  

Ordnings- och trivselregler för brf BoKlok Parklycka Viken

 1. Om allmän aktsamhet 

a) Tänk på att vara rädd om och väl vårda föreningens egendom. Kostnader för underhåll och reparationer betalas av alla gemensamt. Du kan bli ersättningsskyldig om du inte håller bostaden i gott skick eller vid avflyttning lämnar bostaden med skador.

b) Du är skyldig att omedelbart åtgärda skador och missfunktioner som drabbar din egen bostad, tex. tilltäppta avlopp, läckande kranar, trasiga fönster mm. Om akut skada inträffar i fastigheten ska teknisk förvaltning och styrelsen alltid kontaktas. 
 
Journummer: se felanmälan sida
 
2. Om säkerhet 

a) Lämna inte dörrar uppställda eller olåsta. 

b) Var försiktig med eld. 

c) Din lägenhet ska vara utrustad med brandvarnare. Testa att den fungerar regelbundet. 

d) Meddela grannar eller styrelsen om du är bortrest under en längre tid. 

e) Det är inte tillåtet att sätta för ventilationskanalerna. Detta orsakar obalans i ventilationssystemet. 

f) I vårt område håller man en låg hastighet vid framförande av fordon, här vistas många barn, vuxna och djur.
 
3. Brandskyddsregler

Föreningen ansvarar för det totala brandskyddet i fastigheterna. Följande gäller för bostadsrättsinnehavarna:

a) I bostaden får brandfarlig vara (lacknafta etc.) endast finnas för hushållets behov.

b) Gör regelbundet rent fettfiltret i köksfläkten.

c) Kontrollera bostadens brandvarnare och jordfelsbrytare ett par gånger per år. Förslagsvis när du ställer om klockan.

d) I förråd får brandfarliga varor ej förvaras.
 
4. Om gemensamma kostnader 

a) Skräpa inte ner i gemensamma utrymmen såsom miljöhusen. 

b) Dumpa inte grovsopor i miljöhusen (eller någon annanstans).  Kostnader betalas av alla bostadsrättsinnehavare gemensamt och onödiga kostnader för el, uppvärmning, soptömning etc. påverkar föreningen, och därmed dig, negativt. Det finns en mindre återvinningsstation vid Tempo i Viken samt en större utanför Höganäs. 
 
5. Fastigheten 

a) För markiser krävs styrelsens godkännande och anvisning. 

b) Håltagning i fasad är inte tillåtet på grund av risken för fuktskador.  c) Solsegel är ej tillåtet att sätta upp.

d) Utbyggnad av (tex trädäck, staket, plank, pergola, paviljong) är tillåtet men styrelsen ska kontaktas innan och en utförlig beskrivning och ritning kring utbyggnaden ska lämnas in. Innan bygget får påbörjas måste ett godkännande inhämtas från styrelsen.
 
6. Skadedjur  Om bostaden drabbas av skadedjur är du skyldig att kontakta styrelsen omgående. 
 
7. Avfallshantering 

a) I miljöhusen får enbart det avfall kastas som kärlen är avsedda för. ALLT annat ska tas till en återvinningscentral. Se till att rätt avfall hamnar i rätt kärl och kartonger ska rivas/pressas ihop för att ta minimal plats. Inget får lämnas på golvet. 
 
8. Husdjur 

a) Innehavare av husdjur ska övervaka att dessa inte stör.

b) Innehav av reptiler ska anmälas till styrelsen. 
 
9. Störningar 

För att alla ska trivas är det viktigt att man inte störs av omkringboende. Alla boende är skyldiga att visa hänsyn. Lagen ser strängt på störningar! Den som stör och inte rättar sig efter tillsägelse från styrelsen kan i allvarligare fall komma att bli uppsagd från bostaden. 

a) Reglerna gäller dygnet runt men är extra angelägna att följa sena kvällar, nätter och tidiga morgnar. Man bör därför bland annat undvika att köra tvätt- och diskmaskiner under dessa tider. 

b) Borrande, spikande, sågande och andra högljudda hantverksarbeten som utförs under längre tid bör förläggas till dagtid på vardagar. 

c) För högre acceptans hos grannar bör du informera i god tid innan en planerad fest och dämpa musiken ju senare det blir (inte tvärt om). 
 
10. Andrahandsuthyrning 

a) Uthyrning i andra hand kräver styrelsens godkännande. 

b) Vid uthyrning i andra hand ska en skriftlig begäran lämnas in till styrelsen innehållande tidsperiod och kontaktuppgifter till tilltänkt hyresgäst.
 
11. Underhåll 

a) Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för att underhålla bostaden (inre underhåll). Vad som ingår i bostaden och som ska underhållas framgår av föreningens stadgar. 

b) Det är särskilt viktigt att ha uppsikt över bostadens våtutrymmen. Läckageskador kostar stora pengar och leder i allmänhet till stort obehag för den som drabbas. Det är därför även viktigt att känna till var vattnet stängs av i din bostad om en olycka är framme. 
 
12. Förändringar i bostaden

a) Mindre förändringar får göras i bostaden. Medlem/hyresgäst får t ex lägga nya golv, sätta upp nya skåp eller byta ut vitvaror i köket. Se dock till att du har kompetensen för arbetet. Felaktiga arbeten och inkopplingar (t ex av diskmaskin) kan orsaka skador i din och andras bostäder. 

b) Mer omfattande förändringar kräver dock styrelsens tillstånd, t ex för att ta ner en vägg, vvs-arbeten, flytt av el-central etc. Ibland kan det också behövas bygganmälan för att utföra vissa åtgärder i lägenheten. Kontakta alltid styrelsen innan renoverings-/ ombyggnadsarbete sätts igång. 

c) Många arbeten kräver att de utförs av behörig fackman. 

d) Ventilationsarbeten utförs enbart på uppdrag av styrelsen. Köksfläktar och liknande får ej anslutas till fastighetens ventilationssystem. 

e) Tänk också på att ta hänsyn till grannar när det utförs bullerstörande arbeten i bostaden. Dessa bör i första hand utföras under dagtid på vardagar. Självklart ska omfattande renoveringsarbete också annonseras i förväg, med kontaktuppgift både till bostadsrättsinnehavare och till de hantverkare som utför arbetet. 
 
13. Skador  

a) Medlemmen är skyldig att teckna hemförsäkring. Föreningen svarar f.n. för bostadsrättstillägget via sin fastighetsförsäkring.

b) Inträffar en skada i bostaden ska man omgående försöka hindra att den förvärras, t.ex. genom att stänga av vatten och maskiner. Jourtjänsten ska omedelbart kontaktas om skada uppstår som genast måste åtgärdas, t.ex. vattenläckage, stopp i avlopp, fel i elanläggning. Vid maskinfel i lägenheten anlitar du själv entreprenör. (För mer info titta i Hemma Bäst pärmen)
 
14. Flytt och bostadsbyten 

Fråga styrelsen vilka rutiner som gäller vid överlåtelse. Tänk på att den som övertar bostaden också ska godkännas som medlem i föreningen innan inflyttning får äga rum. Tag därför reda på vad som krävs för att få medlemskap. Tillsammans med en ansökan om medlemskap ska även ett exemplar av överlåtelseavtalet lämnas till styrelsen.